torsdag 21 december 2023

Julkalender 2023 Lucka 22

 

Tips på effektfulla växter. 

Låga dvärgberberisarna 'Maria' (gulbladig) + Red Pillar (rödbladig) vid företagshuset Dynamos parkering i Närpes.
 

I dagens lucka fortsätter vi med temat blickfång och växter som lär väcka uppmärksamhet i trädgården. En växt behöver inte endast vara vacker under själva blomningen utan den kan vara minst lika fin då den får vackra färgglada frukter. Här kommer tre tips på växter som ger färg och dynamik till trädgården.

1. Dvärgberberis

Vetenskapligt namn: Berberis thunbergii 'Maria'

En vacker och färgstark buske som nu hastigt fått större uppmärksamhet litet varstans i världen. Sorten Maria kombineras ofta med nån av de oranga eller röda sorterna, t.ex Orange Rocket, Red Rocket, Red Pillar, Rose Glow, Admiration, Powow. 

Skötseln gör man lätt med en rätt kraftig beskärning på vårkanten. Efter beskärning är det bara att gödsla och vattna vid behov.

2. Prydnadskörsbär

Vetenskapligt namn: Prunus 'Accolade'

Medelstort prydnadsträd med fantastik vacker rosa blommning. Plantera i väldränerad jord med medel- till lätt sur jord. Ge trädet utrymme men helst på en vinskyddad plats med full sol.

3. Persika

Vetenskapligt namn: Prunus persica 'Maira'

Persikasort av lettiskt ursprung med vacker effektfull blommning. Frukterna är medelstora, med en grundläggande gul färg och fina rödaktiga solfläckar. Denna persika har en honungsliknande smak, som är kryddad med en behaglig bitter nyans. Förutom färsk konsumtion, används frukten som kompott, saft eller sylt. 

******************** 

Berberis t. 'Maria' har gul vår/sommarfärg och upprätt växtsätt

Berberis t. 'Admiration' har lågt, max 40 cm, utbrett växtsätt

...Admiration har oftast en svag gul kant på lövverket.

Berberis t. 'Orange Rocket' har orangeröda blad.

Här 'Orange Rocket' kombinerad med Spiraea japonica 'Golden Princess'

Berberis t. 'Chocolate Summer' har mörkare chokladrö-brun färg

Berberis t. 'Rose Glow' har tvåfärgade blad och något bredare växtsätt

Berberis t. 'Powow' har också tvåfärgade blad men i grönt+lätt rosa inslag

Berberis t. 'Maria' får kraftig gulorange höstfärg.

gult och mörkt rött ger bra kombination.

Prydnadskörsbäret 'Accolade' har dubbla rosa blommor. En av de första att blomma på våren. Accolade är en sort som i våra trakter ska ha en skyddad plats. Vi har på senare år inympat Accolade på superhärdiga roten Gisela5 för att förbättra vinterhärdigheten så att man skall kunna använda sorten mera allmänt.


Prunus 'Accolade' i Kungsträdgården i Stockholm

Persika har rosaröda blommor och speciellt vackra är växten när de rödgula frukterna kommer i augusti. Persika är en växt som har snabb savstigning på våren och kan därför behöva litet skugga/skydd i mars/april, annars superhärdigt mitt i vintern när trädet är i vila.



 *********************

Texter till årets julkalender har skrivits av vår fleråriga sommarjobbare Julia. Texterna är skrivna i september-oktober och eventuella mindre redigeringar görs dag för dag av plantskolist Kjell Wickman, som också vartefter gör bildvalet utifrån texten och med bilder från plantskolans bilddatabas.

1 kommentar:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år, gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag gett ett löfte om att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
    1) Kärleksbesvärjelser
    2) lösning och bot mot all sjukdom
    3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
    4) Äktenskapsbesvärjelser
    5) Graviditetsbesvärjelse
    6) Uppbrottstrollformler
    7) Dödsbesvärjelse
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) Lotteri
    Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
    genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera