fredag 3 december 2021

Julkalender 2021, Kjells bästa lucka 3

Lucka 3 innehåller saskatoonbäret Smoky. Detta bär som i folkmun har fått många namn, bl.a då just saskatoonbär. Blåbärsträd är ett annat vanligt namn i folkmun men det riktiga namnet på denna buske/träd är amerikansk häggmispel, Amelanchier alnifolia 'Smoky'.

Smoky har vackra bär i juli


Saskatoon har vi här på plantskolan skrivit om bl.a 3 december 2018 (skrolla ned en bit för just sorten Smoky) samt som en tredjedel av inlägget Superbären du kan odla själv. Också 21 augusti 2018 har vi beskrivit olika sakatoonsorter (ett av de mest lästa inläggen på bloggen) plus att saskatoon har varit med otaliga gånger i våra olika erbjudanden genom årem.

Just sorten Smoky ska vara utsorterad från vildmaterial 1952och härstammar från Alberta i Kanada. Bären har högt innehåll av antioxidanter, vitaminer och spårämnen som järn, kalcium och magnesium. Amerikansk häggmispel växer naturligt på prärien i norra USA och Canada där den har varit viktig för ursprungsbefolkningen både som medicinalväxt och föda i tusentals år.


När jag nu googlar runt för att hitta nåt riktigt nytt, för mig alltså,  så stannar jag för Wikipedias sida med näringsinnehåll i saskatoon . Jag ser ju också en notis om att stora mängder saskatoonbär kan vara en aning laxerande, något som jag faktiskt varit med om i verkligheten också nämligen den gången när barnbarnet åt litervis med färska bär...

Dessutom kan jag tillägga att just sorten Smoky verkar vara den som allra, allra bäst är självpollinerande, av de sorter vi prövat alltså. Oftast rekommenderas dock t.ex sorten Martin (se bild nere) eller Nortline som pollineringspartner.

Varför jag själv har valt Smoky saskatoon till en av mina 24 bästa är väl främst för att sorten är superlättodlad och man alltid lyckas med den. Dessutom är växten snygg i blomning, bären är snygga och så har sorten en utomordentligt fin höstfärg. 

Höjden på busken/trädet kan man hålla tillbaks litet med hjälp av beskärning så är det lättare att skydda bären från fåglar. Obeskuren har vår drygt 20-åriga planta nu uppnått en höjd på ca 4 meter. I växtkataloger uppger man höjden efter ca 10 år till 2-2,5 m och mig veterligen stämde det kganska väl också hos oss.

Korspollinering med andra sorter, t.ex bildens Martin, ökar skörden en aning.

Bären blir utmärkt sylt.

...eller kan givetvis ätas som sådana t.ex med glass.

Vid skörd är Smoky oftast inte helt övermogna eftersom fåglarna gärna plockar de mest mogna.

Smoky sakatoon säljs som såvär buske som litet stamträd och som synes så kommer skörden rätt snabbt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar